Amway ČR  27. 3. 2005 (úprava 31. 8. 2005)

    Na této stránce nabízím ke stažení mojí práci, kterou jsem vytvořil v době, kdy jsem byl osloven mým kolegou a dealerem společnosti Amway ČR v jedné osobě a bylo mi navrženo, abych se na tento fascinující byznys vrhnul také. Byl jsem částečně zasvěcen do problematiky a poslechl jsem si jednu propagační kazetu. Protože to však nebylo poprvé, nýbrž již potřetí, rozhodl jsem se o celé věci trochu hlouběji zauvažovat... Jedním z výsledků mého "bádání" je dokument "Amway ČR - simulace distributorské sítě", který si můžete stáhnout níže a který je možno volně šířit a tisknout.

    Ty, kteří o Amwayi ještě nikdy neslyšeli, mohu odkázat na stránky společnosti Amway ČR. Pokud ovšem nemáte v úmyslu číst toto rozvleklé oficiální podání, tak se raději zeptejte některého z vašich přátel - někdo s Amway určitě nějakou zkušenost mít bude. Cílem tohoto článku není vysvětlení myšlenky společnosti Amway ČR a jejího chodu, nýbrž pouze vyjádření mého osobního názoru na tento podnik. Negativní nádech, který z mého článku vyznívá, je téměř čistě negativním nikoliv proto, že by amway-byznys byl skrz na skrz zkažený a odsouzeníhodný, nýbrž proto, že chci poukázat jen na pár špatností, které mi na Amwayi vadí. Tento článek se tedy zabývá pouze jedním střípkem celé mozaiky amway-byznysu.

    Bez dalších průtahů si můžete stáhnout mojí práci:

    Amway ČR - simulace distributorské sítě [pdf, 126 kB] - kompletní zpráva o simulaci

    Zdrojové kódy simulace (Matlab) [rar, 6 kB] - okomentované m-fily

    Vzhledem k reakcím, které tato práce vyvolala, bych rád ještě doplnil, popř. zdůraznil některé, dle mého soudu podstatné, momenty.

    V první řadě bych vás rád požádal o to, abyste si nevytvářeli názor na Amway byznys jen na základě toho, co vám řeknou amwayáci. Jejich obchodní politika je velmi propracovaná a především PŘESVĚDČIVÁ! Takže to nepodceňujte a buďte neustále v kontaktu s opozicí - byť vám budou amwayáci tvrdit, že vás natvrdlost těchto lidí brzdí, že vám chtějí jen uškodit, že vám závidí atp. Všechno se zpravidla shrnuje pojmem "ti, co to nepochopili", přičemž "nepochopit" znamená myslet si něco jiného, než že amway-byznys je super. Nevěříte? Přední distributor kontrolující 65 % obratu ČR Roman Čížek: "Každý inteligentní člověk, který doopravdy pochopí podstatu a potenciál tohoto obchodu, musí dojít k názoru, že je to skvělá příležitost, kterou stojí za to využít." [1] 

    Příklad: Budete studovat lháře tak, že se ho zeptáte jestli náhodou nelže?... A když o něm někdo řekne, že lže, poběžíte za ním a budete vyzvídat jestli to náhodou není pravda... On se tomu s vámi srdečně zasměje a jistě vám rád podrobně vysvětlí, že všechno je vlastně úplně jinak... Jak jen jste mohli pochybovat... Všechno je přece tak jasné... A ti hlupáci, co nadávají na lháře?... Oni to přece NECHÁPOU... Kašlete na ně! Táhnou vás ke dnu, brzdí vás... Jsou totálně out... Ale vy... VY jste to POCHOPILI! (Upozorňuji, že NETVRDÍM, že amwayáci jsou lháři!! Příklad má pouze demonstrovat jak jednostranný pohled na věc zkresluje realitu.)

    Takže ještě jednou - držte kontakt s opozicí a - pozor, to je více než důležitá podmínka - přemýšlejte o jejích argumentech. Ano, přemýšlejte! - protože jinak se dostáváte do role snadno ovlivnitelné postavičky, s kterou si zkušený a v psychologii vyškolený distributor Amwaye může dělat co chce... A pro amwayáky ještě jedna poznámka: Doufám, že skutečnost, že přemýšlením o názorech opozice není opakování naučených frází a pouček, je vám dostatečně jasná...

    Dále, moje práce neříká nic o tom, že se Amway byznys položí nebo nasycený do několika let zkolabuje. I kdybych lpěl na číslech, tak v roce 2009 je v tom 120 191 lidí (viz text zprávy) - a saturace je 5 % procent populace ČR v produktivním věku (předpoklad dle bodu 5), tj. 300 000! Takže se to v roce 2009 zhroutí? Nebo pár let po tom?? Nikoliv. Model je nastaven tak, že se počet distributorů bude pomalu přibližovat k hranici saturace a v podstatě nikdy, NIKDY, se amway-byznys z důvodu saturace nepoloží...

    Dalším pro amwayáky těžko akceptovatelným faktem je existence saturace. Nevím jak je definovaná saturace v ekonomii, ale já jí vnímám jako jakousi mez, ke které to bude konvergovat. Přesně jako je to na obrázku 5. Nejdříve divoký, téměř geometrický, nárůst a potom pozvolné přibližování k mezi... Žádný zánik. Jen mnohem menší relativní nárůst členské základny. Nárůst obratu o 30 % není logicky udržitelný po několik let, ne!? To by byla právě ta geometrická řada, za deset dvacet let by v Amway-byznysu musela bejt celá ČR... Spočítejte si to!

    Jako triviální důkaz saturace bych uvedl následující: Jednoznačný limit je počet lidí na téhle planetě. :-) To asi pochopí i amwayák, že víc lidí do toho skutečně zapojit nepůjde. Leda že by nasponzorovali UFOny... :-) Ale to je hovadina - nasponzorovat všechny -, že? Jak chtějí sponzorovat lidi v buši? Nebo eskymáky? Vždyť oni mají zájem jen o lidi, kteří mají kešeni! A hle, už je tu jisté procento celkové populace, která na amway-byznys prostě kašle. Berme to jako důkaz, že mez existuje a není rovna 6 miliardám... ;-)

    Pozn.: Docela bych se pobavil tím, kdyby se amwayáci pokoušeli zasponzorovat poslední osobu na Zemi, která by ještě odolávala a pustili by jí Čížkovu kazetu: "Věřím, že když mně se to podařilo, neexistuje jediný důvod, proč by se to nemohlo podařit právě Vám!" [1] :-))) Ale Čížek nelže, on jen neříká celou pravdu... Nebo to třeba neví....

    Dětinské je rovněž Čížkovo tvrzení, že amway-byznys nemůže saturovat, protože každý rok opouští střední školy více lidí, než jich vstupuje do Amwaye... A přitom je evidentní, že saturace není stav, kdy jsou v Amwayi všichni, nýbrž pouze část, zlomek populace, tj. i zlomek středoškoláků.

    Prostě a jednoduše, dle mého osobního názoru, v tom NIDKY nebudou všichni - to vám řekne i děcko. A i amwayáci by mohli pochopit, že ta hranice bude ještě o hodně níž... Dokážete si představit, že v amway-byzbysu bude 50 % populace ČR (z toho značná část v prvních řadách) a amwayáci jim řeknou, že můžou být rádi, že mají nad sebou tolik lidí, protože jim má kdo poradit? Řeknou jim, že když se budou opravdu hodně snažit a dají té práci všechno, že můžou dosáhnout toho, čeho dosáhl ten nahoře?? [1] To si potom i blbec spočítá, že má větší šanci, když bude sázet Sportku, než když vstoupí do Amwaye!

   Nyní k principu, který některým ze závěrů mojí simulace zcela jednoznačně nevyplynul. Cílem nebyla čísla. Ne, ne... Ta mi jen pomohla nastavit charakteristiky tak, aby to nebyl totální hadr, to co z toho vylezlo...

    1) Asi hlavním momentem je, že amway-byznys je normální job. Úplně normální job, ve kterém musíte dřít, abyste něčeho dosáhli.

    Příklad: Teďkon si sednu a řeknu si, že moje finanční situace je totálně v prdeli, že to musím změnit a duševně to akceptuji. Vezmu si k ruce papír a na něj si napíšu čeho chci dosáhnout. Všechno postavím na tom, že vytvořím chatovací portál (nebo autobazar, nebo obchod se zdravou výživou, to je jedno...). Pak si vezmu knížku o asertivitě, psychologickém vystupování atp. Důkladně je budu studovat. A potom, následujících deset let půjdu tvrdě za svým cílem... Po deseti letech budu s velkou pravděpodobností úspěšný muž. Budu mít pod sebou pár lidí, které budu kaučovat, budu mít peníze. Budu si klidně moct na měsíc někam odjet, budu si moct koupit na co budu mít náladu. Budou to po mně moct zdědit moje děti. Budu spokojený...

    Rozumíte, co tím chci říct? Kde se v minulosti vzali všichni ti finančně nezávislí, kteří neznali Amway?? Když zaujmu aktivní asertivní a cílevědomý přístup k čemukoliv, tak to dokážu a zabezpečí mě to - jak duševně tak finančně. Dle mého názoru je propaganda Amwaye směsicí dvou věcí - obecných pravd a principů, které lze aplikovat na cokoliv, a Amwaye, který je do nich zabalený, k nim přistrčený. "Podívejte, když budete chtít něčeho dosáhnout, tak toho dosáhnete! A hele náhodička, právě teď je tu jedinečná příležitost pracovat pro Amway! Nevstoupit nyní by byla chyba, kterou byste si stoprocentně později vyčítali!" Někdo tomu říká psychologická manipulace. Navíc v podání od přátel a známých je to pěkně hnusný...

    2) Saturace existuje; ale to neznamená, že např. někdo, kdo se právě nyní nachází v první řadě pod sebe nenasponzoruje dostatek lidí na to, aby byl finančně nezávislý... Když na tom bude tvrdě dřít, tak to dokáže. (Otázkou je jestli kdybychom dřeli na něčem jiném, jestli bychom nedosáhli rovněž, řekněme, úspěchu, resp. prachů?) Evidentní ale je, že při uvážení saturace se prostě obtížnost (a po mnoha letech i reálnost) vybudování vlastní větší pyramidy snižuje. Podmínky nejsou rovné, tj. záleží na tom, kdy do toho vstoupíte. Jinými slovy, ti, kteří do toho vstoupí za dvacet let, jsou znevýhodněni - je to vůči nim nefér.

    Možná namítnete, že saturace je vlastní každému novému byznysu. I ti, kdo před deseti lety začínali s prodejem výpočetní techniky byli zvýhodněni oproti těm, kteří se chtějí prosadit dnes... Ale problém je v tom, že úspěch v ostatních branžích nezávisí na tom, kolik dalších lidí v tom samém oboru dostanete pod sebe. Když si založím shop a budu prodávat kompy, tak můj zisk nebude podmíněn naverbování hromady dalších lidí, kteří si taky založí obchody s počítači... Ale v amway-byznysu ano! Dělat tu práci samu o sobě je totiž o ničem; resp. je to ještě horší než obyčejný job. Musíte shánět lidi, musíte si, abyste byli finančně nezávislí, vytvořit svojí vlastní pyramidu - jinými slovy, dostat kupu lidí do pozice, ve které jste byli sami a která pro vás nebyla výhodná. A nedostanou-li lidé ve vaší pyramidě pod sebe další osoby, budou v této nevýhodné pozici natrvalo...

    3) Vzhledem k bodům 1) a 2) je propaganda společnosti Amway, nesoucí se v duchu Čížkovi kazety [1], polopravdy hlásajícím manipulativním nástrojem. Snaží se zaútočit na vaše nejintimnější stránky (rodina, finanční situace, úspěch) a dokázat vám, že nejste dokonalí, že jste průměrní a především, že je to špatné. Nutí vás, abyste se zastyděli za to, že nemáte dostatek peněz na všechno, co jste kdy chtěli. Že nedokážete vydělat tolik peněz, abyste zabezpečili celou rodinu na věky věků atd. A potom vám z pozice spasitele předhodí Amway - vaši záchranu. Milým slovem vám popíše všechny jeho výhody a sladkým hláskem vás pozve do svých řad. Jste spaseni! Jak jste mohli být do teď tak hloupí! Amway je to nejlepší, co vás mohlo potkat... A už se to s vámi veze. Naučíte se jejich fráze, získáte odvahu hájit Amway všude, kam přijdete... Především proto, že na jeho popularitě stojí vaše spása... Kdybyste totiž popřeli jeho jedinečnost, pošpinili jeho čistotu... sami sebe byste špinili a svoje ideály zašlapávali do země! Protože vy nejste součástí Amwaye, vy sami jste Amway - vaše spása.

    No a v tom právě spočívá ono manipulování. Nespočet lidí žije normálním životem a jsou šťastní. Oba pracují. Jistě nemohou mít všechno, na co si ukážou - ale o tom to také není! Amway se vás však snaží přesvědčit o pravém opaku... Víte něco o buddhismu? Křesťanství?? Všechno zemské je pomíjivé. Všechno materiální je pomíjivé! Chcete se učinit šťastnými drahými předměty?? To je zcestné. Pravé štěstí podle buddhismu přichází zevnitř. Láska, přátelství a vztahy obecně. Nezištná pomoc. Soucit. Jednoduše to nemateriální na člověku. Bez peněz to jistě nejde, ale stačí jich jen na normální život. Bohatství vás spokojenými neučiní.

    Proč tu o tom mluvím, že peníze nejsou všechno? Protože propaganda Amwaye tak jedná. Když jí to vyčtete, řekne vám sice, že "jsou jistě důležitější hodnoty než peníze. Pomoc blízkým, péče o zdraví..." [1], ale hned v zápětí dodá, že když budete mít balík peněz, budete moct více a lépe pomáhat lidem a vůbec věnovat se jiným hodnotám než penězům samotným... Jinými slovy, nejdřív musíte být bohatí a potom bude dost času na to, zabývat se duševními záležitostmi. Je to jasné - vždyť kdyby řekli cokoliv jiného, vzali by vám vítr z plachet. A oni vás potřebují nabudit na 150 %!

*************************

    Uvítám vaše reakce a ohlasy, ke kterým se rád vyjádřím. Můžete mi buď přímo mailovat nebo se vyjádřit anonymně prostřednictvím formuláře. V případě vašeho svolení, bude váš příspěvek uveden v diskusi.

Zdroje informací

    [1] Čížek, Roman: Vypadá to dobře, ale... propagační kazeta, 2004

   Zpět na úvodní stránku - Rubrika články - Komentáře k tomuto článku  - Přidat komentář k článku
Chybí vám menu v pravé části obrazovky? - Klikněte zde.